Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten vereenvoudigd of… ?

De staatsecretaris heeft een kamerbrief gezonden waarin opnieuw de wet banenafspraak vereenvoudigd wordt. Maar de controle op naleving wordt erg moeilijk zo niet onmogelijk.

Uit onderzoek van Cedris bleek eerder dat van de  11.000 door Kleinsma opgegeven gerealiseerde garantiebanen er slechts 416 tot misschien 700 reëel waren omdat ondermeer de WSW detacheringen en de banen die aan WSW-ers werden aangeboden waren meegeteld. Dat is fraude want die mensen hadden al een baan. Dus… dan moet die wet maar veranderd worden!

Zodoende komt er een voorstel waarin de herbezettingsvoorwaarde vervalt. Het was nodig om bij een nieuwe baan voor iemand in de WSW tevens een door de gemeente gecreëerde nieuwe plaats beschut werk te hebben. Dat is dan niet meer zo:

kamerbrief voortgang vereenvoudiging participatiewet en wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten

De wet kan nu dus gewoon gebruikt worden om WSW-ers uit te laten stromen naar het bedrijfsleven. Maar ja hoe leg je zoiets uit? Welnu dan vraag je Buro Berenschot om een rapportje, waarin nu aan iedereen uitgelegd wordt wat je zelf al die jaren al wist:

Rapport berenschot: Het telt wat telt en niet meetelt.

De wet was in oorspronkelijke vorm praktisch niet erg uitvoerbaar. Voortschrijdend inzicht in het huidige tijdsgewricht dus.

Sociale ondernemingen

In dit rapport wordt ook alvast een voorschotje genomen op de mogelijkheid om verloonde uren bij ‘sociale ondernemingen’ te verleggen naar het quotum van de opdrachtgever. In het rapport wordt wel gesteld dat hiervoor een ingewikkelde controle nodig is. Met andere woorden is het een uitnodiging tot fraude. En in deze ‘sociale ondernemingen’ worden ook veel niet in het doelgroepregister zittende mensen gratis en onder dwang tewerkgesteld. Die tellen niet mee, maar het telt wel lekker door, en dat telt.

En overal waar je komt, in de grote steden maar ook achterin de Veluwe en Groningen rijzen de sociale ondernemingen als paddestoelen de grond uit. Ze kunnen ook goed concurreren. Op de wajongers en WSW rust loonkostensubsidie en de uitkeringsgerechtigden zonder arbeidsbeperking zijn gratis of spotgoedkoop. Bovendien besteden gemeentes ‘sociaal’ uit. Hierbij huren ze het bedrijf, dat hun gratis arbeidskrachten tewerkstelt, spotgoedkoop in en wordt subsidie aangevraagd vanwege de ‘uitstroom’.  Want ook iemand, die een half jaar gratis werkt en dan weer terugkomt, telt  wel als uitgestroomd volgens de regels. Met de nieuwe regels hebben de sociale bedrijven nu ook voor ondernemers een mooi voordeeltje. Ze kunnen bedrijven, die hun producten en diensten betrekken, een verrekening met het quotum aanbieden.

En de gemeentes die hierop controles moeten uitvoeren zitten er zelf ook tot de nek in. En er zitten cowboy-ondernemers bij die sociale firma’s. Zoals de kerstbomenverkoper in Doesburg, die in juni een contract tekent met de gemeente over reïntegratie van werklozen en het plaatselijke milieubedrijf, daarna in september wordt genomineerd tot ‘ondernemer van het jaar’, en tot slot in januari van het jaar er op de stekker er uittrekt, vanwege het uitblijven van europese subsidies. En ja, Joost mag het weten: heeft deze man even snel de zakken gevuld of is hij zelf als katvanger gebruikt? Het zou maar zó kunnen. Het is tenslotte best leuk, als voormalige kerstbomenverkoper, opeens door je nieuwe politieke vrienden op een dergelijke manier in het zonnetje gezet en gefêteerd te worden. Komende winter maar eens kijken, of hij dan weer met verkleumde handen kerstbomen staat te verkopen.

Deze drie ingrediënten zien we vaak terugkomen. Eerst een voor beide partijen lucratieve koppelverkoop. Daarna het winnen van een mooie prijs door de ondernemer met veel PR er omheen, waarbij het ‘innovatieve ondernemerschap’ bejubeld wordt. Dan tot slot een dreigend faillissement, dat alleen met extra overheidsgeld nog kan worden voorkomen. En evenals in Doesburg blijkt dan na het faillissement de verantwoordelijkheid over meerdere BV’s en/of stichtingen verdeeld te zijn.

Ik heb in  eerder eens berekend dat de doelgroep van de banenafspraak van de oude wajongers met arbeidsvermogen en de bestaande wachtlijsten voor WSW voor de periode van elf jaar op 360.000 uit kan komen. De aanduiding ‘125.000 extra banen’  zou dan beter vervangen kunnen worden door ‘235.000 banen te weinig afgezien van de nieuwe instroom’.

Als nu de eerste vereenvoudiging, het vervallen van de herbezettingsvoorwaarde, wordt ingevoerd dan kunnen alle bestaande WSW-ers overgeplaatst of gedetacheerd worden naar particuliere bedrijven en dan meetellen voor de banenafspraak. De 125.000 worden dan op de sloffen al ruimschoots overtroffen maar de kans voor nieuwe instromers, op een garantiebaan of beschut werk,  zal dan al vrijwel nihil zijn. Ondernemers hebben nu al een voorkeur voor wajongers (oude) omdat ze dan weten wat ze te wachten staat.

Dat is al erg genoeg. De suggestie om de arbeidsbeperkten uit te leveren  aan een groep cowboy-ondernemers, die zich nauwelijks aan wettelijke regels (hoeven te) houden is ronduit belachelijk. Ga daar eerst maar eens orde op zaken stellen. Stel vast hoeveel belastinggeld er is verdwenen en hoeveel schadevergoeding de tewerkgestelde uitkeringsgerechtigden tegoed kunnen hebben. FNV Uitkeringsgerechtigden en de Bijstandsbond gaan processen voeren. Het gaat nog niet hard maar iedereen zal aan de beurt komen.

Nee, voor Jetta Kleinsma heb ik dan een mooie bezuinigingstip. Ik doe dat niet vaak dus  lees hem maar goed, Jetta. Met het voorstel om de WSW-ers die overgeplaatst of gedetacheerd worden naar particuliere bedrijven mee te tellen voor de banenafspraak kan je het quotum met het grootste gemak behalen. Zelfs zonder ook maar één nieuwe instromer een baan te geven, maar dat maakt voor jou niet uit. Jij hebt al een baan.

Maar maak dan een eind aan al die dan zinloze uitgaven aan dat circus van regionale werkbedrijven, werkkamer, alles voor de klant, aanjagers, ambassadeurs, trekkers zus en rukkers zo.

Bespaar tientallen miljoenen en besteed een fractie daarvan om voor de gedupeerden een kraslootje te kopen. Dan hebben ze toch nog even ergens kans op.

Labbe Kak

 

 

Filmpje: Dat moet anders!

kandidaat-bart-dat-moet-anders

 

 

Advertenties

4 gedachtes over “Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten vereenvoudigd of… ?

  1. En gaat FNV nog iets doen voor de oudere Wajongers?
    Stoppen met herkeuring van exAAW en 45+ en de groep die al eerder is uitgezonderd van herkeuringen?
    Wordt het niet eens tijd voor actie…?!?
    Eerst banen, dan pas herkeuren ➡ Riep Ton Heerts…
    En waar is hij nu?

    Liked by 1 persoon

  2. Ton Heerts roept wel vaker wat. De FNV richt zich de laatste maanden sterk op mensen met een flexbaan. Daar zijn er 3 miljoen van en die zijn gemakkelijker in een actie te betrekken en de centrale FNV is gewoon een commercieel bedrijf. De focus op uitkeringsgerechtigden hebben ze tot mijn grote ergernis laten vallen.

    Like

    1. Is er echt niemand die Erica Hemmes aan het werk kan zetten?!?
      Zij heeft Wajong in haar portefeuille zitten.
      Belachelijk dat FNV niets doet tegen de herkeuring van 50/60+.
      Mensen zitten al jaren in de stress.
      En alles om 5% inkomen te kunnen afnemen.

      Like

  3. De vakbond is niet anders dan de som van de leden. Het hangt dus niet alleen van haar af wat er gebeurt. De dames van de wajong groep gaan regelmatig bij de staats een kopje thee drinken, ze kregen de toezegging dat de staats zou kijken wat het kost om de ouderen ongemoeid te laten, meer niet. Dan zou ik ook geen kopje thee meer hoeven.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s